Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

PAŻP – od agencji do nowoczesnej firmy technologicznej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
PAŻP – od agencji do nowoczesnej firmy technologicznej
fot. Piotr Bożyk
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej planuje przekształcić się w firmę technologiczną wykorzystującą sztuczną inteligencję. To odpowiedź na dynamicznie rosnący w Polsce ruch lotniczy oraz związane z tym wyzwania dotyczące bezpieczeństwa i przepustowości.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest nowoczesną instytucją dbającą o bezpieczeństwo polskiej przestrzeni powietrznej. Kontrolerzy wyszkoleni przez agencję codziennie obsługują ok. 3 tys. samolotów nad Polską. Ta liczba będzie systematycznie rosła, a wraz z tym przed PAŻP staną kolejne wyzwania. Z drugiej strony, to również szansa na wdrożenie zupełnie nowych metod zarządzania przestrzenią powietrzną.

Technologie informatyczne odgrywają kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu przestrzenią powietrzną w Polsce. Ambitne plany agencji obejmują integrację najbardziej zaawansowanych technologii w zarządzaniu ruchem lotniczym, aby sprostać szybko zmieniającym się warunkom funkcjonowania całej branży. Dzięki temu PAŻP ma docelowo przekształcić się w organizację o bardzo wysokim poziomie kompetencji technologicznych rozwijanych wewnętrznie.

Rozwój własnych systemów informatycznych

Agencja stale rekrutuje wielu specjalistów IT, analityków biznesowych oraz projektantów UX. Idealni kandydaci to osoby z doświadczeniem w tworzeniu dużych systemów informatycznych oraz w zbieraniu i przetwarzaniu danych, najlepiej z branż takich jak telekomunikacja, bankowość czy ubezpieczenia.

PAŻP rozwija własne systemy informatyczne, w tym nowy system CAT, który ma zrewolucjonizować zarządzanie przestrzenią powietrzną, także poprzez integrację lotnictwa załogowego oraz bezzałogowego. CAT umożliwia przyjmowanie i weryfikowanie rezerwacji struktur przestrzeni powietrznej, a także usprawnia proces tworzenia i publikowania planów jej użytkowania.

AI w służbie bezpieczeństwa lotniczego

Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa istotną rolę w planach rozwoju PAŻP. W agencji już teraz pracują eksperci analizujący możliwości automatyzacji niektórych zadań kontrolerów, takich jak optymalizacja tras przelotów czy przewidywanie konfliktów w przestrzeni powietrznej.

Wraz z rozwojem tej technologii i jej wdrożeniem rola kontrolera ruchu lotniczego będzie stopniowo ewoluowała w kierunku tzw. menedżerów trajektorii. Będą oni nadzorować decyzje podejmowane przez zaawansowane systemy informatyczne oparte na AI. Dzięki temu kontrolerzy mogliby skupić się na bardziej złożonych zadaniach, a rutynowe operacje byłyby częściowo zautomatyzowane. Pomimo tego ostateczna decyzja zawsze będzie należeć do człowieka – kontrolera ruchu lotniczego.

Sztuczna inteligencja może znacząco usprawnić komunikację między systemami naziemnymi a komputerami pokładowymi w samolotach dzięki temu, że jest w stanie przetwarzać ogromne ilości danych w czasie rzeczywistym. AI ma potencjał do zrewolucjonizowania zarządzaniem ruchem lotniczym, usprawniając przepływ informacji oraz optymalizując trajektorie lotów. Te usprawnienia będą miały pozytywny wpływ na bezpieczeństwo.

W przyszłości, dzięki rozwojowi AI oraz technologii satelitarnych, możliwa będzie szybsza i bardziej efektywna wymiana danych, co pozwoli na dynamiczne dostosowywanie tras lotów do zmieniających się warunków.

Współpraca z wojskiem i międzynarodowe projekty

Ambitne plany i konsekwentnie realizowany rozwój nie oznaczają zamknięcia się na projekty zewnętrzne. Oprócz prac nad własnymi systemami informatycznymi oraz wdrożeniem AI, PAŻP uczestniczy też w międzynarodowych projektach oraz stale współpracuje z wojskiem.

Jednym z międzynarodowych projektów z udziałem Agencji jest iTEC, mający na celu stworzenie jednolitego systemu zarządzania ruchem lotniczym dla Europy i Kanady. Projekt ten ma na celu zwiększenie przepustowości przestrzeni powietrznej oraz poprawę bezpieczeństwa.

PAŻP współpracuje z też polskim wojskiem w zakresie cyberbezpieczeństwa, korzystając z zaawansowanych algorytmów i technologii o podwójnym zastosowaniu – cywilnym i wojskowym. Taka współpraca nie tylko wzmacnia bezpieczeństwo systemów informatycznych agencji, ale również stanowi źródło pozyskiwania wykwalifikowanych kandydatów do pracy, szczególnie w kontekście dalszego rozwoju technologicznego PAŻP. Umożliwia również stałe podnoszenie kwalifikacji w obszarze cyberbezpieczeństwa przez obecnie zatrudnionych pracowników.

Podsumowując, PAŻP będzie potrzebować coraz więcej specjalistów IT, w tym programistów, analityków danych i ekspertów od sztucznej inteligencji. Docelowo, wraz z rozwojem technologii, kontroler ruchu lotniczego zostanie odciążony z najbardziej rutynowych operacji. Tym niemniej to zawsze człowiek będzie podejmował ostateczną decyzję, zatwierdzając niektóre rozwiązania i sugestie proponowane przez systemy AI.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak wygląda szkolenie na kontrolera ruchu lotniczego?

Infrastruktura i lotniska

Jak wygląda szkolenie na kontrolera ruchu lotniczego?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Każda sekunda ma znaczenie

Infrastruktura i lotniska

Każda sekunda ma znaczenie

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Ruszył program praktyk w PAŻP

Infrastruktura i lotniska

Ruszył program praktyk w PAŻP

inf. pras. 26 września 2024

Zobacz również:

Jak wygląda szkolenie na kontrolera ruchu lotniczego?

Infrastruktura i lotniska

Jak wygląda szkolenie na kontrolera ruchu lotniczego?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Każda sekunda ma znaczenie

Infrastruktura i lotniska

Każda sekunda ma znaczenie

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Ruszył program praktyk w PAŻP

Infrastruktura i lotniska

Ruszył program praktyk w PAŻP

inf. pras. 26 września 2024

Pozostałe z wątku:

Jak wygląda szkolenie na kontrolera ruchu lotniczego?

Infrastruktura i lotniska

Jak wygląda szkolenie na kontrolera ruchu lotniczego?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Każda sekunda ma znaczenie

Infrastruktura i lotniska

Każda sekunda ma znaczenie

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Ruszył program praktyk w PAŻP

Infrastruktura i lotniska

Ruszył program praktyk w PAŻP

inf. pras. 26 września 2024

Zobacz również:

Jak wygląda szkolenie na kontrolera ruchu lotniczego?

Infrastruktura i lotniska

Jak wygląda szkolenie na kontrolera ruchu lotniczego?

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Każda sekunda ma znaczenie

Infrastruktura i lotniska

Każda sekunda ma znaczenie

Łukasz Malinowski 16 października 2024

Ruszył program praktyk w PAŻP

Infrastruktura i lotniska

Ruszył program praktyk w PAŻP

inf. pras. 26 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5